Svar: Overgang til flaske - 4 mdr.

22. oktober 2022

Alder:
4 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Din dreng har en alder nu, hvor han bliver mere og mere bevidst - også omkring bryst og flaske - så hvis du gerne vil lære ham at acceptere og tage imod en flaske, så er det rigtig godt, at du sætter ind nu og arbejder bevidst på at øve dette med ham:)

Det betyder, at du meget gerne må gøre det til en daglig ting, og du kan forsøge dig lidt frem for at finde ud af, hvornår på døgnet det lykkes bedst. Nogle børn vil gerne acceptere flasken i forbindelse med deres middagslur, og at de f.eks. puttes i barnevognen, for andre er det lettere at acceptere den om aftenen - f.eks. som en drømmeflaske sen aften, hvor de kan spise mere eller mindre i søvne og derefter sove videre.

Du har fuldstændig ret i, at han godt kan reagere på smagen, og derfor kan det nogle gange være en idé at malke ud og tilbyde modermælk i flasken nogle gange - så han får en smag han kender og er tryg ved og derfor "kun" skal forholde sig til en ny sutteteknik.

Netop sutteteknikken er ofte et andet problem, for der er stor forskel på at die på brystet og sutte på en flaske, og det kan være en god idé at vælge en flaskesut, som minder om den narresut, som han normalt er glad for. Du skriver, at han bruger BIBS sutter - hvilken model bruger han, er det silikone eller naturgummi?

Det kan være en god idé at vælge en flaskesut i samme materiale, ligesom det kan være en god idé at vælge en facon, som minder om den narresut, han plejer at bruge. Altså er hans bibs sut f.eks. lavet i naturgummi og er den rund eller anatomisk i faconen, så bør du vælge en flaskesut, der på samme måde er i naturgummi og rund eller anatomisk.

Du skal også være opmærksom på, at hullerne i flaskesutten virker - prøv at vende flasken på hovedet og se om mælken drypper langsomt ud. Hvis han skal arbejde meget for at få mælken ud, vil han naturligt blive irriteret og ked af det...

Med hensyn til erstatning, så vil det være en god idé, at du forsøger med færdiglavet mme i brik. Både fordi du kan købe lidt af gangen, og der ikke går så meget til spilde, hvilket er mere økonomisk, selvom erstatning på brik er dyrere end ...

Annonce

... pulvererstatning; men også fordi UHT (varme) behandlingen nogle gange kan gøre smagen af erstatningen lidt sødere, så mange børn kan godt lide denne type erstatning.

Det er også en god idé at forsøge med samme type erstatning flere gange i træk, så du sikrer dig, at han har en mulighed for at vænne sig til smagen. Det er naturligt, at han skal smage det nogle gange, før han accepterer det... En brik, der har været åben, kan holde sig 24 timer i køleskab.

Nogle gange er det en god idé at give flaske i forbindelse med amning - altså at du starter med at amme ham, men undervejs i amningen, så lirker brystet ud og flasken ind. Han er igang med at spise, forbinder hele situationen med spisning, og selvom det naturligt vil føles anderledes pludselig at få flasken i munden, så vil han måske acceptere det. Andre gange går dette slet ikke, fordi han er så bevidst om brystet og dig, at han bliver helt ulykkelig, når du forsøger med en flaske - og her kan det i stedet være en god idé, at far forsøger med flasken. Far forbindes ikke med spisning, og der er ingen rutiner forbundet med far og mælk, så far vil måske derfor have mere held med at give flasken.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Atter andre gange er det en rigtig god idé at give flaske væk fra favn, fordi det igen er forbundet med bryst... og i stedet kan han så måske få flasken, imens han ligger på en dyne ved siden af dig eller far, eller han kan tilbydes flasken liggende direkte i barnevognen eller tremmesengen, måske imens han sidder i en skråstol, hvis han har en sådan.

Prøv om du skal skabe nogle faste rutiner omkring flaskegivning, altså skabe en fast rytme, så der på den måde kommer genkendelighed og tryghed. Det kunne f.eks. være om dagen, hvor du kan amme ham, derefter give ham et bad og gør ham klar til middagslur - og så tilbyde ham flasken, som en del af denne putning. Det samme nogle dage i træk, så han stille og roligt ved, hvad han kan forvente og måske derfor også er mere tryg ved det hele - og derfor accepterer flasken til sidst :)

Jeg håber, at det lykkes for dig - og vil også anbefale dig meget min bog "Helens bog om Amning & Flaske :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor